A DSP (demand side platform) cégtípus egy új - technológiai - ága az online médiaügynökségi reklámszolgáltatási rendszereknek, (média)tervezési és programozási lehetőségekkel. A "demand side" tulajdonképpen a "hirdető oldalt" jelenti, tehát olyan szolgáltatást, amely a display reklámpiacon a hirdetői oldal számára nyújt előnyt. Nem pedig a [publisher]? oldalnak, akik SSP-ket, azaz supply side platformokat - más néven yield optimiser-eket, "hozamoptimalizálókat" - vehetnek igénybe. (Bár tény, hogy a médiaoldal is profitál abból, hogy a hirdetők jobb ROI-t érnek el a DSP-k segítségével, hiszen ez egyúttal a hirdetési felületek értékét is növeli.)
A DSP a digitális piaci hirdetési láncban a médiaügynökség és az ad exchange és/vagy data exchange között helyezkedik el. Lényege, hogy lehetővé teszi a hirdető számára, hogy egyetlen interfészen keresztül menedzseljen több ad exchange és data exchange fiókot, ahol maga a [RTB]? (real-time bidding, azaz valósidejű licitálás) zajlik. Azaz a hirdetők a DSP-n teszik meg a licitet a bannerekre vagy az árajánlatot az adatokra.
Így például elkerülhető az, hogy egy hirdető - ha több ad network-öt használ egyszerre - a saját hirdetése ellenében licitáljon a különböző rendszerekben, hiszen sok ad network pótolja az inventory-ját ad exchange-ekből vásárolva.
A DSP-k tehát hasonló okból jöttek létre a display hirdetési piacon, mint a [search management platform]?ok (vagy SEM-ek, azaz search engine marketer-ek) a keresőmarketing területén; megjelenésük oka az, hogy egyre több ad exchange és data exchange motor létezik. De a DSP-k túlmennek azon, hogy csupán centralizált kezelőfelületet és riportolási funkciót nyújtsanak, ugyanis olyan központi hub-ként működnek, melyek minden adatot kezelnek, amik csak segíthetik az értékelést a valósidejű licitálás során.
Mivel olyan technológiai szolgáltatásról van szó, ami szoros kapcsolatban áll a reklámkiszolgálással, ezért manapság szinte minden ügynökségoldali reklámszerver szolgáltató azt mondja magáról, hogy DSP tudással is rendelkezik. Ezért sokszor nehéz is éles határt húzni ezen cégtípusok között (pl. [AppNexus]? valósidejű hirdetési platform).
A legismertebb DSP-k: [MediaMath]?, [DataXu]?, [x+1]?, [Turn]? vagy a Google által felvásárolt és így a DoubleClick divízió részévé vált [Invite Media]?.
Kapcsolódó hivatkozások:
MediaMath: www.mediamath.com
DataXu: www.dataxu.com
x+1: www.xplusone.com
Turn: www.turn.com
Invite Media: www.invitemedia.com
AppNexus: www.appnexus.com
Forrás: Neo Interactive digitális reklámügynökség.