A 7P modell a szolgáltatások esetében alkalmazandó [marketingeszközök]?et foglalja össze. A szolgáltatásmarketingben a hagyományos - termékekre vonatkozó - marketing mix négy eleme (a 4P modell) újabb három marketingeszközzel bővült. A 7P kifejezés (a 4P-hez hasonlóan) a marketing mix elemek angol elnevezésének kezdőbetűire utal.
Ezek az eszközök:
- Termékpolitika (product)
- Árpolitika (price)
- [Értékesítési utak]? politikája (place)
- Reklámozás (promotion)
- Emberek (people)
- Folyamat (process)
- Fizikai megjelenés (physical evidence)
A 4P a szolgáltatásoknál hasonlóan alkalmazható, mint a termékeknél.
A 7P szolgáltatásokra jellemző új elemek:
Emberek:
A szolgáltatásoknál marketing szempontból is kritikus szerepe lehet az emberi tényezőnek, hiszen a fogyasztó legtöbb esetben kapcsolatba kerül a szolgáltató alkalmazottaival.
Folyamat:
A szolgáltatások azon sajátossága, hogy a termelés és a fogyasztás egyidejűleg történik, kiemelkedő jelentőséget ad a szolgáltatási folyamat szervezésének. A fogyasztó részese lesz a termelési tevékenységnek, mely így nagyban befolyásolja véleményét, ezért a marketing számára is fontossá válik.
Fizikai megjelenés:
A szolgáltatás megfoghatatlan voltából adódóan a szolgáltatás helyszínének kialakítása és a szolgáltatáshoz kapcsolódó tárgyak megjelenése nagy szerephez jut a marketingeszközök között.