A fogyasztó hosszabb-rövidebb döntési folyamaton keresztül jut el egy konkrét termék vagy szolgáltatás megvásárlásához.
A vásárlási döntési folyamat szakaszai:
- [probléma felismerés]?
Az a [szüksléglet]? felmerülés, amikor a fogyasztó különbséget észlel a kívánt állapot és a tényleges állapot között.
- [információkeresés]?
Múltbéli tapasztalatok, illetve külső információk forrásai alapján információk gyűjtése.
- értékelés és választás
Az [értékelői kritériumok]? a fogyasztói probléma megoldását szolgáló terméktulajdonságok.
- [üzlet kiválasztása és vásárlás]?
Az üzletválasztást befolyásoló tényezők: üzlet típusa, üzlet imázsa, [árszínvonal]?, kereskedelmi reklám, kínált áruk választéka, a fogyasztó jellemzői
- vásárlás utáni magatartás
A fogyasztó a vásárlás után összehasonlítja a termék valódi tulajdonságait az általa elvárt tulajdonságokkal. Ha a termék használata közben szerzett tapasztalata megegyezik az általa elvártakkal, akkor a [vevő]? elégedett lesz, ellenkező esetben elégedetlen.
Vásárlási döntések típusai:
- [szokáson alapuló vásárlás]?
- [problémamegoldó vásárlás]?
- impulzusvásárlás
- [változatosságot kereső magatartás]?