A real time bidding (RTB) egy valós idejű licitálást jelent, amely a másodperc törtrésze alatt zajlik az ad exchange online hirdetési piactereken (Google AdExchange, Yahoo! Right Media, Microsoft AdECN, PubMatic, Rubicon Project és az AdMeld). A licitek (gyakorlatilag a hirdetésekre történő kereskedés) a vásárlói (ad network, DSP, médiaügynökség, direkt hirdető) és eladói oldal (publisherek, vagyis a hirdetési felületek kiadói) között zajlanak.
Az RTB működése némiképp hasonló a search hirdetések rendszeréhez, mert a hirdetők gyakorlatilag reklám megjelenési helyeket vásárolnak, az ilyen felületekre licitálnak, így a licit során valójában az olvasókért harcolnak. Az RTB rendszer egyik nagy előnye, hogy egyrészt az ad exchange automatizált online hirdetési piactereken zajlik (vagyis egy, a vásárlói és eladói oldal számára is transzparens és kontrollálható piactéren), másrészt a rendszer az egész médiavásárlási folyamatot felpörgeti, hiszen a licitek során gyorsan értékesítésre kerülnek az adott felületek. Ennek eredményeképpen nincsen szükség külön ártárgyalásokra és egyeztetésekre az egyes oldalakkal és ad network-ökkel.
További előnye, hogy az RTB egyszerűségének köszönhetően a reklámhelyek eladói új és izgalmas lehetőségekkel gazdagodnak reklámkészletük (inventory) és közönségük (felhasználóik) értékesítését illetően. Az RTB során a pénzügyek is transzparensekké válnak publisher számára, aki beállíthatja azt a minimális árat, ami alatt nem szeretné értékesíteni az adott felületet. Az RTB maximálisan érdekeltté teszi a médiumokat az átláthatóságban, hiszen minél többet tud a felületről a hirdető, annál jobban bízik benne, és annál magasabb árat hajlandó érte fizetni. Mivel az RTB alatt megjelenési felületekről, helyekről beszélünk, a pontosabb célozhatóság azt eredményezi, hogy a prémium hirdetők számára is vonzóbbá teszi a display alapú online reklámokat. Az RTB amellett, hogy újszerű és hatékony értékesítési mód, egyben drága beruházás is, ezeket a tényezőket a tartalomszolgáltatóknak is tudatosítaniuk kell magukban. Azonban az RTB említett előnyei mellett a licitálások azt a lehetőséget is magukban hordozzák, hogy az „árverseny” miatt a másodlagos, nehezebben értékesíthető és olcsóbb inventory-k eladása is kifizetődő lehet a publisherek számára.
Források:
http://adserver.blog.hu/2010/02/12/az_aukcio_lesz_a_display_megmentoje
Kapcsolódó hivatkozások: