"Az utómunka a filmgyártásban a forgatást követő végső, utolsó munkaszakasz, mely több elkülönülő fázisból áll (előhívás, vágás, utószinkron (szinkronizálás), hangkeverés, negatív vágás, fénymegadás).
Az utómunka során a leforgatott (negatív) anyagot előbb a laboratóriumban előhívják (ezt az ún. eredeti negatívot rendkívül gondosan tárolják), és egy pozitív kópiát készítenek belőle. Ez a muszterkópia, melyből a rendező kiválasztja és beállításonként (snittenként) megnevezi a legjobbnak ítélt felvételeket. Ezeket a vágóasszisztens kimetszi, majd a snittekhez tartozó hangszalagokat a csapó segítségével szinkronba hozza a képpel, ily módon készítve elő a tényleges filmvágást.
A vágás során a vágó a rendező közreműködésével a film szerkezetének, cselekményének megfelelően a vágóasztalon sorrendbe rakja, összeragasztja az egyes snitteket, tekercsenként összeállítja a munkakópiát, amely aztán a finomra vágás (a mozgások illesztésének, a tempó, a ritmus fokozatos finomításának) során hetek, sőt hónapok alatt nyeri el végső formáját.
A vágásban közreműködi, a rendezőn kívül a hangmérnök is, aki a filmkészítésnek ebben a munkafázisában a párbeszédek, a zene és a képek összehangolásában segít.
A vágás során a muszterből végtelen számú filmvariáns készíthető.
A munkakópia elkészítése után - amennyiben szükséges, mert a film nem eredeti hangos - az utószinkron következik (szinkronizálás), majd a hangkeverés, ahol a film akusztikus világának részeit képező dialógus, atmoszféra, zajok és zörejek, ill. a zene dinamikai arányait állítják be. Végül a munkakópiát a filmlaborban a filmtekercsen lévő azonosítók (a lábszámok) segítségével az eredeti negatívból kivágva a szükséges darabokat, összeállítják (negatív vágás).
Az ily módon előkészített negatív kópiát átvizsgálva az operatőr és a fénymegadó beállítják a kopírfényeket (fénymegadás), amelyeknek segítségével az egymáshoz kapcsolódó részek megvilágítási egyensúlyát, a film végső szín- és kontrasztvilágát lehet korrigálni, s végül a filmszalagra ráexponálva a kevert hangot (fényhang) előkészítik a végleges standart pozitív kópiá(ka)t, amelye(ek)t a moziban a közönség megtekint."
Film- és médiafogalmak kisszótára, Korona, 2002