Bezár [x]
Már 2521 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: tematikus cikk
Verzió: 5  
Változtatta: laca-n
Változtatás dátuma: 2011-04-15 09:22:12
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.



A tematikus cikk (divatos angolsággal: feature cikk) egy 1-2 oldal hosszúságú cikk, amelyet az újságokban, magazinokban is olvasható kifejtő jellegű, szerkesztői írások mintájára készítünk. A tematikus cikk (ahogyan a neve is mutatja) egy adott, az ügyfelünk/szervezetünk számára fontos témára fókuszál, azt több oldalról világítja meg. A jó újságírói hagyományoknak megfelelően számos [vállalat], szakember, stb. véleményét tartalmazhatja, mindezt érdekfeszítő, izgalmas formában.

A tematikus cikket olyan esetben ajánljuk, ha pl. szeretnénk „előkészíteni a talajt” egy ügyfél számára, vagy szeretnénk az ügyfelet szakértőként pozícionálni (akár saját szakterületén, akár egy téma kapcsán). Olykor a szerveztünk/ügyfelünk közvetlenül nem is jelenik meg a cikkben, viszont az általunk/általa képviselt ügy, álláspont helyet kap. A tematikus cikk készítésének első lépése az alaptéma kigondolása. Engedjük szabadon a kreativitásunkat, az ötleteinket leszűkíteni ráérünk később is. Ügyeljünk arra, hogy az alaptéma valamilyen módon kapcsolódjon a szervezetünk / ügyfelünk tevékenységéhez. Meríthetünk inspirációt az ügyféltől, a jelenlegi trendekből, sőt akár újságíró ismerőseinktől is. Az alaptéma mellett gondolkodjunk el azon is, hogy mi lesz az a „kohéziós erő”, amely mentén halad majd a cikk – (pl. ha az alaptémánk a nehéz gazdasági időszakban való növekedés; a kohéziós erőt jelentheti akár Nagy Sándor perzsiai hódítása – vagyis a legnagyobb nehézségeken is felül lehet kerekedni, ha egy előrelátó és rettenthetetlen hadvezér, kiváló csapat és elkötelezett bajtársak néznek szembe a kihívással).

Az alaptéma eldöntése után gondoljuk végig, hogy milyen jellegű cikket írunk majd: pl. a cikkben mennyire használjunk adatokat és statisztikákat; vagy inkább érdekes, emberi történeteken keresztül mutassuk be a témát. Mennyire szeretnénk eltérni – mennyire térhetünk el – a normáktól (vagyis, mennyire használhatunk kirívó, sőt extrém alapötleteket)?  

A következő lépés pedig a cél[média] meghatározása (amelyen keresztül elérjük majd a [célcsoport]jainkat).

Ha mindenről döntöttük, akkor vágjunk bele: háttéranyagok gyűjtése, telefonos és e-mail interjúk, személyes beszélgetések a kiválasztott szakértőkkel. Ha szakemberektől idézünk, akkor erről illik legalább egy e-mail formájában tájékoztatni őket. Jóváhagyást akkor kell csak kérnünk, ha az adott idézet szóban hangzott el – ha írásban találtuk meg az elhangzottakat, akkor elég a forrásra hivatkoznunk.  

A cikk írása közben ügyeljünk arra, hogy folyamatosan fenntartsuk az érdeklődést (mint egy jó filmben! Hol van a szerelmes jelenet? Hol van az autós üldözés?); használjunk érdekes idézeteket, leírásokat. Próbáljuk azzal a gondolattal megírni a cikket, hogy mi magunk vajon elolvasnánk-végigolvasnánk-e a munkánkat?

A cikk kezdete (felütése) mindig az a pár sor, ahol megragadjuk az olvasók figyelmét, ekkor adjuk meg az „alaphangot”, ekkor mutatjuk be a témánkat (erre számos eszköz áll rendelkezésünkre – idézet, egy jelenet részletes leírása, elgondolkodtató kérdések, stb.). A tárgyalásban bontsuk ki a témát, világítsunk rá több oldalról, mutassuk be interjúk, adatok, tények formájában a témánk aspektusait. A zárás mindig utaljon vissza a bevezető sorokra, ezzel kerek egész a cikkünk.

Egy tematikus cikk megírása nem 30 perces mulatság, áldozzunk rá több napot, akár egy hetet is (persze nem folyamatosan). Gondoljuk végig, merre halad a cikk, hogyan lehetne még izgalmasabbá, még időszerűbbé tenni. Nem ritka, hogy egy-egy ilyen cikk csak a harmadik-negyedik változatban lesz igazán ütős.

A cikk elküldése előtt pedig mindig (mindig!) olvassuk el utoljára, ellenőrizzük a helyesírást.

A tematikus cikk megírásához nemcsak az adott témát kell jól ismernünk, de szükséges némi írói véna is: a témát izgalmasan kell tálalnunk, megfelelő helyen kell idéznünk, érdekes szófordulatokat és hasonlatokat kell használnunk. Ezek a technikák mind tanulhatóak, viszont szükséges a gyakorlat egy valóban élvezetes cikk megírásához.

A tematikus cikkeket általában szívesen veszik az újságírók; ha e-mailben küldjük, akkor egy-két nappal a küldést követően egy rövid telefonhívásban kérdezzük rá az újságírónál, hogy megkapta-e a tematikus cikket, illetve érdekesnek találja-e.

Zárásként emlékezzünk meg egy sajnálatos tévhitről a tematikus cikkekkel kapcsolatban. A tematikus cikkről sokan gondolják úgy, hogy nem egyéb puszta [reklám]nál, „[pr-cikk]nél”. Fontos látnunk, hogy a tematikus cikket az újságíróknak szabad felhasználásra küldjük,tehát az [újságíró] szabadon hozzátehet, elvehet belőle, sőt, inspirációként is használhatja egy másik cikk kapcsán. 


A tematikus cikk (divatos angolsággal: feature cikk) egy 1-2 oldal hosszúságú cikk, amelyet az újságokban, magazinokban is olvasható kifejtő jellegű, szerkesztői írások mintájára készítünk. A tematikus cikk (ahogyan a neve is mutatja) egy adott, az ügyfelünk/szervezetünk számára fontos témára fókuszál, azt több oldalról világítja meg. A jó újságírói hagyományoknak megfelelően számos [vállalat], szakember, stb. véleményét tartalmazhatja, mindezt érdekfeszítő, izgalmas formában.

A tematikus cikket olyan esetben ajánljuk, ha például szeretnénk „előkészíteni a talajt” egy ügyfél számára, vagy szeretnénk az ügyfelet szakértőként pozícionálni (akár saját szakterületén, akár egy téma kapcsán). Olykor a szerveztünk/ügyfelünk közvetlenül nem is jelenik meg a cikkben, viszont az általunk/általa képviselt ügy, álláspont helyet kap. A tematikus cikk készítésének első lépése az alaptéma kigondolása. Engedjük szabadon a [kreativitás]unkat, az ötleteinket leszűkíteni ráérünk később is. Ügyeljünk arra, hogy az alaptéma valamilyen módon kapcsolódjon a szervezetünk/ügyfelünk tevékenységéhez. Meríthetünk inspirációt az ügyféltől, a jelenlegi [trend]ekből, sőt akár újságíró ismerőseinktől is. Az alaptéma mellett gondolkodjunk el azon is, hogy mi lesz az a „kohéziós erő”, amely mentén halad majd a cikk – (például ha az alaptémánk a nehéz gazdasági időszakban való növekedés; a kohéziós erőt jelentheti akár Nagy Sándor perzsiai hódítása – vagyis a legnagyobb nehézségeken is felül lehet kerekedni, ha egy előrelátó és rettenthetetlen hadvezér, kiváló csapat és elkötelezett bajtársak néznek szembe a kihívással).

Az alaptéma eldöntése után gondoljuk végig, hogy milyen jellegű cikket írunk majd: például a cikkben mennyire használjunk adatokat és statisztikákat; vagy inkább érdekes, emberi történeteken keresztül mutassuk be a témát. Mennyire szeretnénk eltérni - mennyire térhetünk el - a normáktól (vagyis, mennyire használhatunk kirívó, sőt extrém alapötleteket)?  

A következő lépés pedig a cél[média] meghatározása (amelyen keresztül elérjük majd a [célcsoport]jainkat).

Ha mindenről döntöttük, akkor vágjunk bele: háttéranyagok gyűjtése, telefonos és e-mail [interjú]k, személyes beszélgetések a kiválasztott szakértőkkel. Ha szakemberektől idézünk, akkor erről illik legalább egy e-mail formájában tájékoztatni őket. Jóváhagyást akkor kell csak kérnünk, ha az adott idézet szóban hangzott el – ha írásban találtuk meg az elhangzottakat, akkor elég a forrásra hivatkoznunk.  

A cikk írása közben ügyeljünk arra, hogy folyamatosan fenntartsuk az érdeklődést (mint egy jó filmben! Hol van a szerelmes jelenet? Hol van az autós üldözés?); használjunk érdekes idézeteket, leírásokat. Próbáljuk azzal a gondolattal megírni a cikket, hogy mi magunk vajon elolvasnánk, végigolvasnánk-e a munkánkat?

A cikk kezdete (felütése) mindig az a pár sor, ahol megragadjuk az olvasók figyelmét, ekkor adjuk meg az „alaphangot”, ekkor mutatjuk be a témánkat (erre számos eszköz áll rendelkezésünkre – idézet, egy jelenet részletes leírása, elgondolkodtató kérdések, stb.). A tárgyalásban bontsuk ki a témát, világítsunk rá több oldalról, mutassuk be interjúk, adatok, tények formájában a témánk aspektusait. A zárás mindig utaljon vissza a bevezető sorokra, ezzel kerek egész a cikkünk.

Egy tematikus cikk megírása nem 30 perces mulatság, áldozzunk rá több napot, akár egy hetet is (persze nem folyamatosan). Gondoljuk végig, merre halad a cikk, hogyan lehetne még izgalmasabbá, még időszerűbbé tenni. Nem ritka, hogy egy-egy ilyen cikk csak a harmadik-negyedik változatban lesz igazán ütős.

A cikk elküldése előtt pedig mindig (mindig!) olvassuk el utoljára, ellenőrizzük a helyesírást.

A tematikus cikk megírásához nemcsak az adott témát kell jól ismernünk, de szükséges némi írói véna is: a témát izgalmasan kell tálalnunk, megfelelő helyen kell idéznünk, érdekes szófordulatokat és hasonlatokat kell használnunk. Ezek a technikák mind tanulhatóak, viszont szükséges a gyakorlat egy valóban élvezetes cikk megírásához.

A tematikus cikkeket általában szívesen veszik az újságírók; ha e-mailben küldjük, akkor egy-két nappal a küldést követően egy rövid telefonhívásban kérdezzük rá az újságírónál, hogy megkapta-e a tematikus cikket, illetve érdekesnek találja-e.

Zárásként emlékezzünk meg egy sajnálatos tévhitről a tematikus cikkekkel kapcsolatban. A tematikus cikkről sokan gondolják úgy, hogy nem egyéb puszta [reklám]nál, „[pr-cikk]nél”. Fontos látnunk, hogy a tematikus cikket az újságíróknak szabad felhasználásra küldjük,tehát az [újságíró] szabadon hozzátehet, elvehet belőle, sőt, inspirációként is használhatja egy másik cikk kapcsán. 


 









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta