Bezár [x]
Már 2522 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: márkadinamika
Verzió: 5  
Változtatta: rob3rt
Változtatás dátuma: 2010-10-01 19:02:31
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

A márkadinamika

 

Hatalmas, ám megtérülő feladat egy sikeres márka felépítése. Az igazi márkanevek komoly értéket képviselnek, hiszen biztonságot jelentenek mind a fogyasztó, mind a vállalat számára. De hogyan épülhet fel az a kötődés, amely képes a vásárló és a márka között efféle bizalom kialakítására?


Hatalmas, ám megtérülő feladat egy sikeres [márka] felépítése. Az igazi [márkanev]ek komoly értéket képviselnek, hiszen biztonságot jelentenek mind a [fogyasztó], mind a [vállalat] számára. De hogyan épülhet fel az a kötődés, amely képes a vásárló és a márka között efféle bizalom kialakítására?



 

1. Az első lépés a jelenlét.

Talán triviálisnak tűnhet, de egy márka csak úgy kerülhet közel célcsoportjához, ha ismertté válik. A megcélzott fogyasztói körnek tudnia kell a termék vagy szolgáltatás létezéséről. Ehhez először is elérhetővé kell tenni a márkanevet, azaz elengedhetetlen, hogy a megfelelő forgalmazási csatornákon keresztül kapható legyen. Az elérhetőséghez szükség van továbbá a pozicionálásnak megfelelő árszínvonalra, amely mellett valóban lehetővé válik, hogy a célcsoport a terméket vagy szolgáltatást megvásárolja. Amint feláll a forgalmazási rendszer, az ismertség kiépítéséhez szükség van a kommunikációra. A márkaismertség megteremtése csupán az első lépés, mégis olyannyira fontos, hogy a nagy márkák később is komoly összegeket fordítanak fenntartására.


Talán triviálisnak tűnhet, de egy márka csak úgy kerülhet közel [célcsoport]jához, ha ismertté válik. A megcélzott fogyasztói körnek tudnia kell a [termék] vagy [szolgáltatás] létezéséről. Ehhez először is elérhetővé kell tenni a márkanevet, azaz elengedhetetlen, hogy a megfelelő forgalmazási csatornákon keresztül kapható legyen. Az elérhetőséghez szükség van továbbá a [pozicionálás]nak megfelelő árszínvonalra, amely mellett valóban lehetővé válik, hogy a célcsoport a terméket vagy szolgáltatást megvásárolja. Amint feláll a forgalmazási rendszer, az ismertség kiépítéséhez szükség van a [kommunikációr]a. A márkaismertség megteremtése csupán az első lépés, mégis olyannyira fontos, hogy a nagy márkák később is komoly összegeket fordítanak fenntartására.


 

 

2. A következő lépcsőfok a relevancia.

A forgalomba hozott, megfizethető és ismert termék vagy szolgáltatás ugyanis nem ér semmit, ha a fogyasztónak nincs rá igénye, vagyis gyakorlatilag értéktelen a számára. A legsikeresebb márkák választ adnak a fogyasztói igényekre - legyenek azok már meglévő vagy még megfogalmazatlan, de előre jelezhető igények. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a vásárlói elvárások ismerete. A fogyasztó megnyeréséhez vezető egyik kulcslépés figyelembe venni, hogy mire van szüksége - ennek hiányában ugyanis csupán egy újabb, a vásárló szemében felesleges terméket vezetünk be.


A forgalomba hozott, megfizethető és ismert termék vagy szolgáltatás ugyanis nem ér semmit, ha a fogyasztónak nincs rá igénye, vagyis gyakorlatilag értéktelen a számára. A legsikeresebb márkák választ adnak a [fogyasztói igények]re - legyenek azok már meglévő vagy még megfogalmazatlan, de előre jelezhető igények. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a vásárlói elvárások ismerete. A fogyasztó megnyeréséhez vezető egyik kulcslépés figyelembe venni, hogy mire van szüksége - ennek hiányában ugyanis csupán egy újabb, a vásárló szemében felesleges terméket vezetünk be.



 

3. Egy újabb fontos feltétel a teljesítmény.

Nem elég, hogy a márka elérhető és releváns, hiszen ha nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, azaz nem teljesít megfelelően, a fogyasztó számára ismételten csak értéktelen. A teljesítmény a márka hitelességének mérföldköve, hiszen ez alapján dől el, valóban képes-e a vásárló igényeinek kielégítésére. Alapvető elvárásnak tűnhet, de éppen emiatt kulcsfontosságú, hogy a termék vagy szolgáltatás működő - és még inkább a kommunikációban megfogalmazottaknak megfelelően funkcionáló - legyen.

 




4. Az előrelépés következő feltétele a versenyelőny megléte.

Az eddigi lépcsőfokok még csupán azt biztosítják, hogy a fogyasztó választásakor figyelembe vegye a márkát. Ahhoz azonban, hogy a márka egyedülálló legyen, szükség van egy olyan tulajdonságra, amely kiemeli a versenytársai közül, és pótolhatatlanná teszi a vásárló számára. A versenyelőny sokféle (funkcionális, érzelmi, stb.) lehet, lényeg, hogy olyan pluszt nyújtson a termék vagy szolgáltatás célcsoportjának, amelyet nem lehet megtalálni a konkurenciában. Ennek kiépítésében nagy szerepe lehet a márka imázsának, amely nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a márka versenytársaitól megkülönböztethető és egyedi legyen.


Az eddigi lépcsőfokok még csupán azt biztosítják, hogy a fogyasztó választásakor figyelembe vegye a márkát. Ahhoz azonban, hogy a márka egyedülálló legyen, szükség van egy olyan tulajdonságra, amely kiemeli a [versenytárs]ai közül, és pótolhatatlanná teszi a vásárló számára. A versenyelőny sokféle (funkcionális, érzelmi, stb.) lehet, lényeg, hogy olyan pluszt nyújtson a termék vagy szolgáltatás célcsoportjának, amelyet nem lehet megtalálni a konkurenciában. Ennek kiépítésében nagy szerepe lehet a márka [imázs]ának, amely nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a márka versenytársaitól megkülönböztethető és egyedi legyen.


 

 

5. Végül utolsó lépésként marad a valódi kötődés kialakítása.

Ez a szint már olyan szoros kapcsolatot jelent a márka és a fogyasztó között, hogy adott termék- vagy szolgáltatási csoportban a márka nem talál igazi versenytársra. A vásárló magáénak érzi a márkát, amely választ ad igényeire és problémáira, így hosszú távon elkötelezettje lesz. A márkahűségnek ezen a fokán a fogyasztó érzéketlen marad a konkurencia ajánlataira, vásárlási döntési folyamata pedig leegyszerűsödik az újravásárlásra.

 

Mindehhez azonban nem csupán végig kell járni a létra valamennyi fokát, a lépcsőfokok folyamatos megerősítésre szorulnak. Az így felépített márka nem elégedhet meg pillanatnyi sikerével, a kialakított bizalmat ugyanis táplálni kell. Ehhez pedig újra és újra vissza kell térni az alapokhoz, és a márka sikerének fenntartásához valamennyi lépésen keresztül biztosítani kell, hogy az folyamatosan elérhető és releváns legyen, továbbá megkérdőjelezhetetlen teljesítménye mellett olyan előnyt hordozzon, amely miatt végül pótolhatatlanná lesz.









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta