(community marketing)
Olyan marketing stratégia, amely aktív, ám nem tolakodó eszmecserét igyekszik elindítani és fenntartani lehetséges és korábbi fogyasztók között. Megfelelő gondosság esetén jól szolgálja a következő, ügyfélszerzéshez szükséges, alapvető fontosságú feltételek teljesülését:
- a meglévő ügyfelek a lehetségesekkel történő összekötése;
- a lehetséges ügyfelek egymással történő összekötése;
- a meglévő és lehetséges ügyfelek összekötése a céggel a hűség megszilárdítása érdekében;
- összeköti a meglévő ügyfeleket az elfogadás és az elégedettség növelése érdekében.
Két típusa az organikus (a fogyasztók által kezdeményezett és irányított) és a szponzorált (egy cég által kezdeményezett és irányított) közösségi marketing.
Az utóbbi időben ugyan bizonyos szkepticizmus kezd kialakulni a stratégiával kapcsolatban a korábban előforduló nem etikus használat miatt, de a természetesen kialakuló fogyasztói csoportok közötti kommunikációban további sikerekre lehet számítani.
Előnyei:
- valódi kétirányú kommunikáció a fogyasztókkal
- a kommunikációs gátak elbontása (valóban hatékony ügyfélkezelés)
- azonosság, elköteleződés és befolyásolás az ún. szószólókon keresztül (lásd szájreklám)
- a „megbízható tanácsadó” cím elnyerése
Eszközei:
- social networkök
- tagsági (CRM) rendszer kiépítése
- „hivatásos guruk” megbízása a csomópontok kezelésével
- kapcsolatépítés a non-profit szférával
- publikus site API alapján írt alkalmazások (pl. Facebook)
Kapcsolódó link