Bezár [x]
Már 2522 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: BCG mátrix
Verzió: 7  
Változtatta: Anonym on-line user
Változtatás dátuma: 2014-06-16 17:18:02
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.


 

A BCG mátrix - vagy más néven növekedési/részesedései mátrix - a portfólió módszerek közül a legáltalánosabb, legismertebb stratégiai elemzési módszer.


A BCG mátrix az adott [vállalat] vagy vállalati divízió [terméke]it, termékcsaládjait, [szolgáltatás]ait vagy üzletágait vizsgálja a [relatív piaci részesedés]ük és a [piaci növekedés]ük alapján. A BCG mátrixon e két tényező mentén helyezkednek el ezen termékek.

 

A BCG mátrix készítésének célja:

  • a vállalat termékeinek piaci pozícionálása;
  • a [termékpozícionálás] és a termék életgörbék vizsgálata alapján az egyes termékekre alkalmazandó stratégia meghatározása;
  • a vállalat szempontjából optimális termék-portfólió kialakítása.

 

A BCG mátrix a termékeket négy csoportra osztja a már említett tényezők alapján. Ezek a csoportok a következők:

  • Sztárok
  • Kérdőjelek
  • Fejős tehenek
  • Döglött kutyák
     

BCG mátrix
 

Sztárok




 Szélessáv (X)
A sztárok csoportjába tartoznak az adott vállalat vagy divízió legjobb stratégiai pozíciójában lévő termékei, szolgáltatásai vagy üzletágai, melyek magas relatív piaci részesedéssel rendelkeznek egy igen gyorsan bővülő piacon. Ezen termékek iránt a kereslet igen jelentős, cash egyenlegük mégsem nyereséges, mivel a kedvező pozíció megtartása egy ilyen magas növekedésütemű piacon – ahol fontos feladat a bővülő kereslet igényeinek kielégítése, valamint a [versenytárs]ak támadásainak elhárítása - nagy költségekkel jár. Ezen termékek határozzák meg a vállalt vagy divízió jövőbeli profitját, hisz a sztárok fejőstehenekké is válhatnak.
A vállalat lehetséges stratégiái: további növekedés vagy szinten tartás.





Kérdőjelek


A BCG mátrix az adott [vállalat] vagy vállalati divízió [terméke]it, termékcsaládjait, [szolgáltatás]ait vagy üzletágait vizsgálja a [relatív piaci részesedés]ük és a [piaci növekedés]ük alapján. A BCG mátrixon e két tényező mentén helyezkednek el ezen termékek.

 

A BCG mátrix készítésének célja:


A kérdőjelek kategóriába tartozó termékek még viszonylag új termékek, melyek relatív piaci részesedése bár alacsony, de a gyorsan bővülő [piac] ígéretes lehetőségeket tartogat számukra a jövőre nézve.  Ezen termékek még nem nyereségesek, hisz a nagy növekedésütemű piaci igények kielégítése és a részesedés növelése nagy költségekkel jár. A kérdőjelekből kedvező esetben sztárok lehetnek.
A vállalt lehetséges stratégiái: további növekedés vagy visszavonulás.





Fejős tehenek

A fejős tehenek csoportjába azok a [termék]ek, szolgáltatások, vagy üzletágak tartoznak, melyek piaca már egyáltalán nem vagy csak kismértékben növekedhet magas relatív piaci részesdés mellett. E termékek cash flow-ja erősen pozitív. Célszerű ezt az állapotot a lehető leghosszabb ideig fenntartani.
A vállalat lehetséges stratégiái: szinten tartás vagy aratás.





Döglött kutyák (sereghajtók)

A döglött kutyák kategóriába tartozó termékek a vállalt legkedvezőtlenebb pozícióban lévő termékei, szolgáltatásai vagy üzletágai. Ezen termékeknél a piac egyáltalán nem vagy csak minimálisan bővül, és a relatív piaci részesedés is rendkívül alacsony. A döglött kutyák lehetnek egykori fejőstehenek vagy olyan termékek, melyek eleve nem tudtak kedvező helyzetbe kerülni. Ezeket a termékeket általában praktikus kivonni a piacról, kivéve ha a piacon maradásukkal megakadályozató, hogy a versenytárs egyedül uralja a terepet.
A vállalt lehetséges stratégiái: visszavonulás vagy szinten tartás.

 

 

A módszert a Boston Consulting Group nevű marketing tanácsadó cég – melyről a mátrix nevét is kapta – dolgozta ki.
 

 

 

A BCG mátrix előnye:


A BCG mátrix hátránya:


 

A BCG mátrix a termékeket négy csoportra osztja a már említett tényezők alapján. Ezek a csoportok a következők:

BCG mátrix
 

Sztárok

A sztárok csoportjába tartoznak az adott vállalat vagy divízió legjobb stratégiai pozíciójában lévő termékei, szolgáltatásai vagy üzletágai, melyek magas relatív piaci részesedéssel rendelkeznek egy igen gyorsan bővülő piacon. Ezen termékek iránt a kereslet igen jelentős, cash egyenlegük mégsem nyereséges, mivel a kedvező pozíció megtartása egy ilyen magas növekedésütemű piacon – ahol fontos feladat a bővülő kereslet igényeinek kielégítése, valamint a [versenytárs]ak támadásainak elhárítása - nagy költségekkel jár. Ezen termékek határozzák meg a vállalt vagy divízió jövőbeli profitját, hisz a sztárok fejőstehenekké is válhatnak.
A vállalat lehetséges stratégiái: további növekedés vagy szinten tartás.





Kérdőjelek

A kérdőjelek kategóriába tartozó termékek még viszonylag új termékek, melyek relatív piaci részesedése bár alacsony, de a gyorsan bővülő [piac] ígéretes lehetőségeket tartogat számukra a jövőre nézve.  Ezen termékek még nem nyereségesek, hisz a nagy növekedésütemű piaci igények kielégítése és a részesedés növelése nagy költségekkel jár. A kérdőjelekből kedvező esetben sztárok lehetnek.
A vállalt lehetséges stratégiái: további növekedés vagy visszavonulás.





Fejős tehenek

A fejős tehenek csoportjába azok a [termék]ek, szolgáltatások, vagy üzletágak tartoznak, melyek piaca már egyáltalán nem vagy csak kismértékben növekedhet magas relatív piaci részesdés mellett. E termékek cash flow-ja erősen pozitív. Célszerű ezt az állapotot a lehető leghosszabb ideig fenntartani.
A vállalat lehetséges stratégiái: szinten tartás vagy aratás.





Döglött kutyák (sereghajtók)

A döglött kutyák kategóriába tartozó termékek a vállalt legkedvezőtlenebb pozícióban lévő termékei, szolgáltatásai vagy üzletágai. Ezen termékeknél a piac egyáltalán nem vagy csak minimálisan bővül, és a relatív piaci részesedés is rendkívül alacsony. A döglött kutyák lehetnek egykori fejőstehenek vagy olyan termékek, melyek eleve nem tudtak kedvező helyzetbe kerülni. Ezeket a termékeket általában praktikus kivonni a piacról, kivéve ha a piacon maradásukkal megakadályozató, hogy a versenytárs egyedül uralja a terepet.
A vállalt lehetséges stratégiái: visszavonulás vagy szinten tartás.

 

 

A módszert a Boston Consulting Group nevű marketing tanácsadó cég – melyről a mátrix nevét is kapta – dolgozta ki.
 

 

 

A BCG mátrix előnye:


A BCG mátrix hátránya:

 

 

Kapcsolódó link: Boston Consulting Group - www.bcg.com


 

 

Kapcsolódó link: Boston Consulting Group - www.bcg.com










Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta