Bezár [x]
Már 2522 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: web banner
Verzió: 11  
Változtatta: Anonym on-line user
Változtatás dátuma: 2013-11-27 15:07:08
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

A web banner, bannerreklám vagy egyszerűen csak [banner] a [World Wide Web]-en alkalmazott hirdetési forma, az [online marketing] egyik eszköze. Nevének eredete az angol banner - azaz lobogó, zászló - szó. A reklámozás területén először az offline hirdetési formák között találkozhattunk bannerekkel, például sajtóhirdetésekben vagy transzparenseken, amelyek alakja egy elnyújtott zászlóra emlékezet. Az online reklámozásban innen vették át a web banner kifejezést, ugyanis a legelső [internet]es hirdetési formák ilyen [szalaghirdetés]ek voltak.

 A szűkebb értelmezés szerint a web bannereknek a magas oldalarányú hirdetési formákat tekintjük, azaz a fekvő vagy álló szalaghirdetéseket, ahol az egyik oldalpár jóval hosszabb, mint a másik. Ilyen például a legismertebb, 468*60 pixel oldalméretű ún. full banner.

Tágabb értelmezés szerint azonban a bannerek közé tartoznak mindazok az online hirdetési felületek, amelyek egy adott oldalba beágyazva jelenítenek meg valamilyen [reklám]ot. Még tágabb értelemben a bannerek közé sorolhatjuk az önálló böngészőablakban megnyíló [pop-up]  vagy [pop-under] hirdetéseket, sőt, akár a tartalom fölött látszódó, de nem külön ablakban felbukkanó layer hirdetéseket is


Tágabb értelmezés szerint azonban a bannerek közé tartoznak mindazok az online hirdetési felületek, amelyek egy adott oldalba beágyazva jelenítenek meg valamilyen [reklám]ot. Még tágabb értelemben a bannerek közé sorolhatjuk az önálló böngészőablakban megnyíló [pop-up]  vagy [pop-under] hirdetéseket, sőt, akár a tartalom fölött látszódó, de nem külön ablakban felbukkanó layer hirdetéseket is.


A 2000-es évek második felétől a banner kifejezés helyett a online display hirdetés megfogalmazás terjedt el mindinkább, amin belül web bannernek már többnyire csak a magas oldalarányú, illetve sokszor már azon belül is csak a fekvő formájú hirdetéseket nevezik.


 

Cél

A web banner leggyakoribb - de nem kizárólagos - célja, hogy rákattintásra ösztönözzön, és ezzel látogatói forgalmat tereljen a [hirdető] weboldalára. Előfordulnak azonban olyan bannerhirdetések is, amelyek - a hagyományos [médiá]ból ismert hirdetési mechanizmushoz hasonlóan - csupán figyelemfelkeltőek, de nem kattinthatóak; valamint olyan interaktív bannerek is, ahol a felhasználó magában a bannerben tud további információkhoz jutni anélkül, hogy el kellene hagynia az éppen böngészett [weboldal]t.

 

Forma

A banner formájának mérőszáma a pixel, azaz képpont, amely képernyőfelbontástól függetlenül alkalmas arra, hogy egyértelműen meghatározza adott web banner oldalainak hosszát.

A sztenderd bannerméretek az Internet Advertising Board nemzetközi szervezet meghatározása alapján:

Fekvő formájúak:
Full banner: 468*60 pixel.
Half banner: 234*60 pixel.
Szuperbanner vagy magnumbanner (vagy nemzetközi nevén: leaderboard): 728*90 pixel.

 

Gomb formájúak:
Button: 120*60, 125*125 vagy 120* 90 pixel.
Micro bar: 88*31 pixel. 

 

Téglalap formájúak:
Négyzet ([pop-up]) banner: 250*250 pixel.
Téglalap banner (vagy nemzetközi nevén: rectangle): 180*150 pixel.
Közepes téglalap banner (medium rectangle): 300*250 pixel.
Nagy téglalap banner (large rectangle): 336*280 pixel.

 

Álló formájúak:
Vertical banner: 120*240 pixel.
Álló téglalap (vertical rectangle): 240*400 pixel.
Felhőkarcoló (vagy Magyarországon is gyakran használt nevén: skyscraper): 120*600, illetve 160*600 pixel.
Féloldal banner (nemzetközi nevén: half page ad): 300*600 pixel.

 

A Magyarországon gyakrabban használt bannerek között az IAB sztenderdek közül a full banner, a half banner, a szuperbanner (768 pixel szélességben is), a vertical banner és a skyscraper található meg. Emellett gyakoriak a full banner függőleges oldalát többszöröző bannerméretek: duplabanner (468*120 pixel), triplabanner (468*180). Magyar specialitás, hogy a téglalap formájú bannerek billboard néven futnak, melyek közül a legismertebb a 330*247 pixeles hirdetési felület, amely eredetileg az [Index] portál cikkoldalain alkalmazott bannerforma volt, de más [médium]ok is átvették a sztenderdizáció jegyében. Szintén az Index használta deluxe banner néven az 550*72 pixelméretű formát.


A Magyarországon gyakrabban használt bannerek között az IAB sztenderdek közül a full banner, a half banner, a szuperbanner (768 pixel szélességben is), a vertical banner és a skyscraper található meg. Emellett gyakoriak a full banner függőleges oldalát többszöröző bannerméretek: duplabanner (468*120 pixel), triplabanner (468*180). Magyar specialitás, hogy a téglalap formájú bannerek billboard néven futnak, melyek közül a legismertebb a 330*247 pixeles hirdetési felület volt a kétezres évek derekán, amely eredetileg az [Index] portál cikkoldalain alkalmazott bannerforma volt, de más [médium]ok is átvették a sztenderdizáció jegyében. Szintén az Index használta deluxe banner néven az 550*72 pixelméretű formát. Mára azonban az [IAB] sztenderd méretek terjedtek el Magyarországon is, és egyúttal jellemző tendencia, hogy a kisebb méretű hirdetések "kihalnak", és egyre nagyobb felületű display reklámformák válnak sztenderddé.

 

2009 elején az Amerikai Online Kiadók Egyesülete például 3 új sztenderdet vezet be a bannerméretek növekedésének igényével:

Fixed panel – hasonlóan a Magyarországon korábban meglehetősen népszerű, sticky-nek (azaz ragaszkodó bannernek) nevezett megoldáshoz az oldal lefelé görgetése közben mozog az oldal felületével együtt a reklám, így folyamatosan látszik. XXL Box – lapozható felület, amelyben mozgóképek is lehetnek. Pushdown – teljes képernyő-szélességű reklám.

Mindennek fő oka a képernyőfelbontások növekedése. Viszont az okostelefonok elterejdésével megjelentek ismét a kisebb képernyők is, ami miatt több, korábban a weben alkalmazott bannerforma újra megjelenik, csak ezúttal a mobilweben vagy mobilalkalmazásokba ágyazva.


Ismertek még az ún. kinyíló (vagy roll-over, mouse-over) bannerek, amelyek az egér föléhúzásakor valamely irányba megnagyobbodnak. Ezeknél az eredeti állapot pixelmérete mellett a kinyílt állapot pixelméretét is meghatározzák.

 

2009 elején az Amerikai Online Kiadók Egyesülete 3 új sztenderdet vezet be a bannerméretek növekedésének igényével:

Fixed panel – hasonlóan a Magyarországon korábban meglehetősen népszerű, sticky-nek (azaz ragaszkodó bannernek) nevezett megoldáshoz az oldal lefelé görgetése közben mozog az oldal felületével együtt a reklám, így folyamatosan látszik. XXL Box – lapozható felület, amelyben mozgóképek is lehetnek. Pushdown – teljes képernyő-szélességű reklám.


 

Technológia

Technológiai szempontból a web bannerek lehetnek kép formátumúak (gif, [JPEG], [PNG]), készülhetnek [JavaScript] programozással, illetve a leggyakoribbak a multimédiás lehetőségeket biztosító [flash] bannerek. Ez utóbbiak akár beépített vagy stream-elt videókat is tartalmazhatnak, lehetővé téve a hagyományos [TV spot]ok online megjelenítését.
Az alkalmazott technológia meghatározhatja a bannerek másik jellemző méretszámát, a fájlméretet (Kbyte). Sok médium meghatároz maximum fájlméretet, aminél nagyobb fájlméretű bannert nem enged megjelenni az oldalán. Így gátolják meg, hogy a kisebb sávszélességű internetkapcsolattal rendelkező felhasználók oldalletöltődése túl lassú legyen, és emiatt esetleg elhagyják az oldalt betöltődés előtt, vagy reklamáljanak az oldal tulajdonosánál.



 


Mechanizmus

 A web bannerek csak látszólag képezik egy adott weboldal szerves részét. Bár ezt a felhasználók nem érzékelik, valójában egy külön számítógép, a reklámszerver ([adserver]) jeleníti meg a hirdetéseket a beállított paramétereknek megfelelően. Így van például arra lehetőség, hogy célzottan jelenjenek meg a bannerek (pontosabban a bennük megjelenített [reklámüzenet]), megfelelve a böngészett tartalomnak, de akár a felhasználó demográfiai adatainak, érdeklődési körének, sőt, korábbi böngészési jellemzőinek.

 

Mérés

A bannerek egyik jellemző mérőszáma a reklámmegjelenés-szám (adimpression vagy [ad-view]). A hatékonyságukat az [átkattintás]i számmal ([click through] - CT) és az [átkattintási arány] mutatóval (click-through rate - CTR) jellemezhetjük, de interaktív bannereknél az interakcióba lépés számát is kimutathatjuk.

 

Árazás

A web bannereket értékesítik darabra, azaz megjelenés alapon (általában ezer darabban megadva az egységárat - [Cost Per Thousand Impressions (CPM)] vagy Cost per Thousand [CPT]), időalapon, illetve kattintás alapon [Cost-per-Click] (CPC), amikor csak azok után a bannermegjelenések után kell a hirdetőnek fizetnie, amelyeknél átkattintás is történt. A klikk alapú árazáshoz hasonló az az árazási metódus, amikor a bannert megjelenítő médium akkor kap pénzt, ha a bannerre történő kattintás után a felhasználó valamilyen egyéb tevékenységet (pl. regisztráció, vásárlás stb.) is végez (PPA  pay-per-action vagy CPA – [cost-per-action]). A hazai bannermegjelenési listaárak - mérettől, felülettől, célzástól stb. függően - kb. 3-40 Ft között szóródnak.

 

Kapcsolódó linkek

Internet Advertising Board (korábban Interactive Advertising Bureau): iab.com/pages.php


Internet Advertising Board (korábban Interactive Advertising Bureau): iab.com/pages.php


 

 

Forrás

[Neo Interactive] online [marketingügynökség]

 









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta